Veel organisaties erkennen inmiddels de mogelijkheden van het internet en de online verkoopmogelijkheden. Dit wordt vaak in de praktijk gebracht door de vindbaarheid van hun website of webshop te optimaliseren. 

En daarnaast door op allerlei manieren zoveel mogelijk bezoekersverkeer naar de website te genereren.Deze strategie werkt in de consumentenmarkt goed, maar in de business-to-business markt blijven de resultaten vaak achter bij het beoogde doel. Een belangrijke reden hiervan is vaak dat deze methodiek onvoldoende aansluiting vindt bij het reguliere (offline) verkoopproces en er veelal met hagel op een mug wordt geschoten.

Allereerst is het in de b2b markt zeer belangrijk om de doelgroep zorgvuldig in kaart te brengen en de marketing strategie hierop in te richten. Als men erin slaagt de juiste bezoekers aan te trekken, is het vervolgens belangrijk om persoonlijk in contact te komen met de bezoeker. Waar men in de b2c-markt de zogenaamde conversieratio’s vaak meet op het afronden van een bestelling, draait het in de b2b-markt om het genereren van ‘kwalitatieve leads’ en daarop volgende persoonlijke contactmomenten. Het omzetten van de lead naar een klant is meestal immers mensenwerk.

Tijdens de gegeneerde contactmomenten zorgt de verkoopafdeling dat er een relatie opgebouwd wordt met als doel dat er een offerte uitgebracht mag worden en er uiteindelijk overgegaan wordt tot levering van producten of diensten. Ook hier biedt het internet tal van mogelijkheden om dit proces te ondersteunen en het contact met de prospects of klanten te onderhouden. Dit laatste is tenslotte erg belangrijk om er voor te zorgen dat er wederkerende verkoopmomenten zijn en een relatie een actieve klant blijft.

In de praktijk betekent dit vaak dat online verkoopsystemen gekoppeld moeten worden aan bestaande bedrijfssoftware. Hiervoor zijn tal van oplossingen op de markt waar wij al jaren ervaring mee hebben. Maar om een naadloze integratie te krijgen met het verkoopproces bij onze klanten, werken we geruime tijd samen met bloei-online.nl. Hierdoor zijn we steeds beter in staat de gewenste resultaten te behalen bij de online campagnes van onze klanten.

Mocht u op zoek zijn naar advies over het inrichten van een dergelijke strategie of ondersteuning nodig hebben bij de uitvoering, dan zou ik in ieder geval adviseren op zoek te gaan naar een partij die verder kijkt dan SEO en SEA diensten en in staat is mee te denken over het gehele verkoopproces en de overkoepelende marketingstrategie.