Vandaag de dag zijn we gewend aan techniek die zich aanpast aan de gebruiker. Schermen en websites worden gebruiksvriendelijker gemaakt, maar ook steeds intelligenter.

Wellicht denkt u: dat intelligenter maken, hoe doen ze dat eigenlijk? In feite begint alles met het oude principe ‘meten is weten’. Dat is ook waar de term big data om de hoek komt kijken waarin we in deze blog dieper op inzoomen.

Hoe werkt het?

Er gaat een proces aan vooraf om een sluitend gepersonaliseerd aanbod van informatie te kunnen bieden. Er wordt op verschillende manieren data verzameld. Of deze data wel of niet waardevol is, wordt later bepaald. Hierbij kunt u denken aan data zoals het soort apparaat waarmee u iets bediend, het desbetreffende tijdstip, wat voor een soort gebruiker (ervaren/onervaren) u bent, uw leeftijd, geslacht etc. Het verzamelen van deze data wordt ook wel data mining genoemd.

De verzamelde data vormen vervolgens een bron van informatie voor vraagstukken die volgen. Is eenmaal het vraagstuk door de desbetreffende bedacht, dan is de data zodoende vaak al voorhanden. Op deze manier kunnen (later) pas relaties worden gelegd tussen de verzamelde data. Klinkt het vaag? Wellicht kan ik dit verduidelijken met een praktijkvoorbeeld van Netflix. Deze succesvolle organisatie dat streaming video aanbiedt, doet aan dataverzameling op basis van wat u leuk vindt en daarmee uw kijkgedrag. Vervolgens passen zij het aanbod en suggesties aan op basis van uw voorkeuren. Het kan dus voorkomen dat wanneer u bepaalde series heeft gekeken vervolgens Netflix een andere goede serie aanbeveelt op basis van uw kijkgedrag. Het gaat nog verder, want ze weten precies wanneer u iets heeft gekeken, hoe lang u heeft gekeken en of u alles afkijkt of ergens halverwege stopt. Uiteraard verzamelen ze nog veel meer data die wellicht later relevant kan worden.

Zowel geschikt voor grote- als kleine organisaties

Het verzamelen van data is niet meer alleen voor grote organisaties weg gelegd. Op kleinere schaal wordt ook data verzameld en gebruikt om de dienstverlening te kunnen verbeteren. Denk hierbij aan het effectief verzamelen en gebruiken van klantdata in een webshop of SaaS oplossing zoals een webapplicatie. Voor diverse klanten houd ik mij bezig met het beschikbaar stellen van deze big data, want de mogelijkheden zijn eindeloos. Het fascineert mij dan ook wat big data voor een organisatie kan betekenen.

Privacy

Last but not least; hoe zit het met uw privacy? Ja, dat is een goed punt. Zelfs al bent u zuinig op uw privacy, toch weet men vaak al meer dan u denkt. Zelf ben ik van mening dat dit de verandering van de maatschappij is en dat er over de hele wereld geen ontkomen meer aan is. Kijk bijvoorbeeld naar de Verenigde Staten waar u bij binnenkomst uw vingerafdrukken afstaat of u dit wilt of niet. In een volgend blog zal ik hier meer op inzoomen. Wilt u meer weten over de mogelijkheden van big data voor uw organisatie? Schroom niet om contact met ons op te nemen.