1. Vacatures
    Vacatures

    Word jij onze nieuwe collega?
    Bekijk het vacature overzicht.

  2. Voordelen van VoIP
    Voordelen van VoIP

    Wilt u locatie onafhankelijk kunnen bellen en gebeld worden,
    ongeacht met welk toestel u belt?

ICT Strategie anno 2014 en toekomst

03-11-2014

De ontwikkeling van het internet en met name de steeds sneller wordende verbindingen hebben op ICT vlak een behoorlijke impact gehad. Steeds vaker kiezen organisaties voor een zogenaamde cloud oplossing zodra ze toe zijn aan de vervanging van hun netwerk- of telefonieplatform. Echter is dit altijd de juiste keuze en waar let je dan op?



ICT is een middel in de bedrijfsvoering

Mijn ervaring is dat vele organisaties vergeten dat ICT een middel is in de bedrijfsvoering en geen doel an sich. De keuze voor een bepaalde ICT-oplossing zou dan ook niet gemaakt dienen te worden omdat het nu eenmaal de trend is. Deze strategie hebben we eind jaren negentig gevoerd en heeft uiteindelijk geleid tot wat we nu de ICT-bubbel noemen. Nee, de keuze voor een cloud oplossing dient te passen bij de ICT-behoeften van de huidige organisatie. Daarnaast dient de oplossing mogelijkheden te bieden om mee te veranderen met de groei van de organisatie en dient het zich aan te passen aan wijzigingen in de markt en het beleid. Dit lijkt voor cloud oplossingen vanzelfsprekend, omdat deze bekend staan om hun schaalbaarheid en flexibiliteit. Echter in de praktijk zijn veel van deze oplossingen niet meer dan hun traditionele voorgangers, alleen dan groter en complexer.


Factoren bij het aangaan van een partnership

Bovendien bieden veel aanbieders cloud producten aan die gebaseerd zijn op zogenaamde web-enabled technologieën, omdat deze in het hart van het systeem gebruik maken van Terminal Server oplossingen. De komst van mobiele apps, web apps en andere web-based technologieën, maakt dit overbodig en bieden bovendien meer flexibiliteit en innovatiekracht. Om ervoor te zorgen dat er een oplossing wordt gekozen die haar beloftes waarmaakt, is het verstandig om te kijken naar de continuïteit van de omgeving en de klantgerichtheid van de aanbieder. In een goede balans zit daar de échte winst. Immers de kosten lopen het hardst op als het ICT platform niet functioneert. Of als de ICT-medewerker het lastig vindt om te luisteren naar de wensen of problemen van een gebruiker en door middel van zijn eigen interpretatie de verkeerde invulling geeft aan het probleem.

Wanneer een ICT-oplossing goed doordacht is ingericht, is deze daadwerkelijk eenvoudiger en beter schaalbaar. Dit geeft zowel de ICT afdeling van een organisatie als de aanbieder van de dienst de mogelijkheid om de continuïteit te optimaliseren en meer aandacht te geven aan de klantgerichtheid van haar medewerkers. Niet alleen levert dat een betere werkrelatie op, maar het maakt goede afspraken (en SLA’s) een vanzelfsprekendheid.


Auteur: Mark Zwienenberg, Directeur

Terug naar overzicht

Copyright © 2017 | Algemene voorwaarden | Sitemap