1. Vacatures
    Vacatures

    Word jij onze nieuwe collega?
    Bekijk het vacature overzicht.

  2. Voordelen van VoIP
    Voordelen van VoIP

    Wilt u locatie onafhankelijk kunnen bellen en gebeld worden,
    ongeacht met welk toestel u belt?

Klantgerichtheid een Oneliner of DNA van de organisatie?

04-05-2015

Het is algemeen bekend dat het succes en de stabiliteit van een organisatie niet alleen bestaat uit het hebben van goede ideeën of producten. Waarom geloven klanten deze ideeën of producten nou juist van uw organisatie? Hoe worden de klanten, die eenmaal binnen zijn, behandeld? Wie pakt welke verantwoordelijkheid en hoe gaat u met elkaar om? Hoe wordt er om gegaan met de producten en oplossingen die voor relaties worden geboden? Allemaal vragen waarvan de antwoorden een belangrijke factor spelen in het succes en het imago van een organisatie. 


Het verschil maken

Er zijn boeken vol geschreven over de veranderingen in de markt en de veranderende behoefte van de klant. Het is al lang duidelijk dat een succesvol bedrijf niet handelt vanuit het aanbod, maar vanuit het bevredigende vermogen voor de klantwens. Daar zal uiteindelijk de keuze van de klant ook op gebaseerd zijn. Een organisatie kan van top tot teen in procedures zijn gegoten, maar één telefoontje onbeantwoord laten en het gevoel is weg. Het blijven luisteren en begrijpen van de klantwens en daar met een groot flexibel vermogen op inspelen. Dat is wat het verschil maakt.

Maar hoe werkt dat dan?

Hèhè, we zijn bij de ‘one million dollar question’. Je hoeft de TV of radio maar aan te zetten en termen als ‘de klant centraal’ of ‘het draait om u’ vliegen u om de oren. Mooi gesproken, maar hoe zorgt u ervoor dat de klant zich echt speciaal voelt. Automatisering en digitalisering kunnen helpen om een bedrijf toegankelijk en gestructureerd te maken, maar echte klantgerichtheid komt uit de mens. Bij alles wat u doet uzelf kunnen verplaatsen in de gedachte van de klant en daar een passend antwoord of oplossing voor bieden. Als die oplossing niet direct voor handen is komt er een altijd een alternatief. Bij ieder telefoontje, bij iedere e-mail, bij iedere bespreking en vooral bij iedere fout die gemaakt wordt! 

Fouten maken, dat blijft vervelend 

Gelukkig is er iets waarin we allemaal hetzelfde zijn. We zijn mensen en we maken fouten. Het maken van fouten of het nemen van een verkeerde beslissing is begrijpelijk. Het grote voordeel van fouten maken is dat het kansen biedt. Kansen om echt te laten zien uit welk hout u gesneden bent. Pak de verantwoordelijkheid, wees er eerlijk over en vraag hulp als dat nodig is. Alleen dan wordt klantgerichtheid niet alleen een one-liner, maar komt het in het DNA van een bedrijf terecht. Daar waar het hoort!

Auteur: Tom Hagedoorn, Manager Webdevelopment

Terug naar overzicht

Copyright © 2017 | Algemene voorwaarden | Sitemap